Almåsaresan 2013

Ja, så är vi åter hemma hos falukorv och blodpudding. Men vi har haft en tid med förstklassig kost tre gånger per dag. Ja, vi, det gäller de SRF:are från Linköping som tillbringat en tid på SRF:s fyrstjärniga konferenshotell som på sommaren förvandlas till semesterhotell med förstklassiga möjligheter till förströelse och avkoppling, samvaro, bad och promenader på ”repade” stigar.

Resan startade från Fontänen söndagen den 7 juli kl.12 med Nykils buss, som vanligt med Holger vid ratten, trodde ja’, men det är en yngre fullständig kopia, särskilt rösten, det var hans son Markus. Resan går bra, ja, jag tänker inte berätta att vägen till Söderby Brygga var svår att hitta. När vi kommer fram får alla inte de rum vi tänkt oss och blivit lovade. Men det ”fick gå” efter ett byte så att Harriet inte behövde sträva uppför en ganska brant backe med sin rollator. Nästa år bör vi ha skriftlig bekräftelse på beställningen.

Vi hann med en tur ned till stranden för att se om havet var sig likt. Efter ett tryck på knappen meddelade en röst att det var 21,3º i vattnet och 24,1º i luften, så varmt fick vi inte någon mer dag.

Så var det dags för första måltiden, middag med linneduk och brutna servetter, maten består av en förrätt, varmrätt samt kaffe med god kaka. Matens kvalitet är av yppersta klass men det hindrar ju inte att vi har olika åsikter om den.

Efter maten fortsatte uppackningen. Så följde den första promenaden längs stranden därefter blev det samling på terrassen, med god utsikt över Horsfjärden. Terrassen är den naturliga samlingspunkten om kvällarna, det finns inget annat lämpligt ställe, här kan man få både kaffe, annan dryck, även en drink om så önskas. Det brukar sällan bli sena kvällar, de sköna sängarna drar, min var nog 1½ m bred.

Måndagen kom med skönt sommarväder men inte fullt så varmt som söndagen. Frukost serveras från 7.30, stor välsorterad kall buffé, det är bara att sätta sig, sträcka upp en hand så kommer en tjänsteande i form av en söt flicka och hjälper mig hämta det jag vill ha eller så hämtar hon det jag önskar, bättre kan man knappast ha det. Förmiddagen kan ägnas åt bad, stranden är en liten men fullt godkänd sandstrand, en tur med den motordrivna flotten, som gör en eller två ½-timmas turer varje förmiddag eller så kan man ta en promenad upp till ”utsikten,” ett 50-tal meter över havet, här är det en grandios utsikt över hela fjärden. Lunchen är eftersökt och utmärkt med tre rätter, en god sallat, utsökt varmrätt samt dessert och kaffe. Jag hörde en Västeråsare som tyckte att det var fel att ha dessert till lunchen, den skulle vara till middagen. I vårt gäng var det ingen som klagade på det, möjligen att det kunde vara då också.

Måndagen bjöd på en liten både trevlig och beklaglig överraskning. Det trevliga var att Peter Forss med fru och dotter dök upp, det tråkiga var att han hade gjort sig illa i ett ben, de var ute på en motorbåtstur längs kusten, som nu fick ändrad avslutning. Vi fick njuta av deras sällskap till tisdag förmiddag, (nu är han betydligt bättre)

Vädret höll i sig även på tisdagen så det blev att sola, bada och koppla av. En tipspromenad, med elva frågor hann vi också med, den vanns av Clary med 9 rätt. Kvällen fördrevs på terrassen, där finns några fåtöljer samt bra plaststolar. Det finns även tillgång till massor av filtar, som kan utnyttjas som sittunderlag, om man är benig som jag eller över axlarna om det känns kyligt.

Onsdagen startade regnigt, det blev att ta fram något att skyla sig med, det finns även paraplyer att låna, om man kommer i tid. Jag plocka av mig det mesta och gick till bastun, poolen och gymmet, där fick jag sällskap av Inger, hon är nog den som badar och simmar mest av oss, både i poolen och i havet. På eftermiddagen skulle det bli instruktionskurs i boule. Några tappra till och med gick ut och spelade i regnet. På kvällen var det ”Allsång på Skansen” på storbilds-TV. Jag frågade var allsången var och fick svaret ”ute”! ? ”Va? På terrassen?” Nää’, det var i lokalen Utö.

På torsdagen skulle det vara introduktion i qigong. Det lät intressant, det blir säkert många, trodde ja’. Det blev jag och två krassliga gamla damer, ingen av våra. Synd om personalen när de verkligen försöker ordna något intressant. Jag hann även med ett parti boule tillsammans med en grupp döva. På kvällen samlades vi i nedre foajén och på terrassen, där finns ett stort runt partytält, som hindrar regn och mildrar eventuell blåst. Här avhandlades allt och alla, det som varit och det som kommer. Några av deltagarna är gamla i gården, Marianne och Clary har varit här någon sommarvecka ända sedan 80-talet och tänker nog fortsätta många år till. Tiden går ibland alldeles för fort, som dessa dagar.

Fredag, hemresedag, vädret håller i sig.
Nu är det bara att packa, ner med allt i väskan och på med locket. Gå till kassan och göra sig så oskyldig som det går.
Det är några timmar tills Magnus kommer, det blir en promenad för att kolla vattentempen en sista gång, 17,8º.

Efter ännu en utsökt lunch går vi ombord på ”skolskutsbussen”. Resan går bra, efter 234 km är vi vid Fontänen. Där väntade färdtjänsten samt vänner och bekanta för färden sista biten hem.